Utstyr til kickboxing

I kickboxing, som i all annen kontaktsport, må man beskytte seg selv og sparringspartneren sin. Når man starter på grunnkurs har vi noe brukt utstyr liggende på gymmen som kan lånes, dette er hansker, hjelm, legg- og fotbeskyttere. I tillegg bør man investere i tannbeskytter, bandasjer, susp og brystbeskytter (kvinner).

På klubben har vi en liten butikk hvor alt av det nevnte utstyret kan kjøpes til klubbpriser. Det er litt begrenset lagringskapasitet, så først-til-mølla-prinsippet gjelder.  I første omgang prioriter vi at utøverne kjøper seg en tannbeskytter.

Boksehansker

På trening benytter kvinner 12-14oz størrelse på hanskene, i mens menn bruker 14-16oz. I konkurranse gjelder 10oz (285g) hvor polstringen veier minst halvparten av hanskens totalvekt. Det er viktig med en hanske som beskytter godt i kontaktområdet (min 40mm tykt) og støtter både tommel og håndledd godt. Tommelen må også være sydd fast i hansken. Hansker som er kjøpt på en vanlig sportsbutikk har ikke nok polstring over knokene og vil ikke bli godkjent på trening.

Legg- og fotbeskyttere

På trening er det mulig å benytte seg av shins, det er en kombinert legg og fotbeskytter som beskytter forsiden av leggen, risten og tærne. Polstringen på  både legg- og fotbeskytteren skal minimun være 25mm i kontaktområdet.

Hjelm

På grunnkurset er det anbefalt å bruke hjelm under sparring. Hjelmen skal ikke veie mer enn 450g og må være minst 30mm tykt i kontaktområdet. Den må også ha polstring på skalletaket (toppen) for å være godkjent.

Tannbeskytter

Å knekke ei tann er fort gjort, og dyrt. De fleste «gjør-det-selv»-tannbeskyttere krever noe lik tilpasning; Putt tannbeskytteren i munnen, beskytteren skal dekke tennene i overkjeven. Stikker beskytteren  over bløtvevet bakerst kan man klippe av.  Legg så beskytteren i kokende vann i 7-10 sekunder, ta ut beskytteren, rist godt av vannet og evt skyll i kaldt vann i ett sekund (for å unngå brannskader). Plasser så tannbeskytteren tilbake i munnen og press den opp med tommelfingrene , ikke bit! Når man føler at tannbeskytteren har fått rett passform, skyll den i kaldt vann. Blir det ikke rett på første forsøk, kan man prøve en gang til.

Bandasjer

Det finnes to typer bandasjer, elastiske bandasjer og de som ikke er elastiske. Dette er litt smakssak og begge typene fungerer like godt. Det som er viktig er at bandasjene er lange nok. De er med for å gi ekstra støtte i håndleddet, samle fingrene og tommelen. Hvis de er korrekt surret skal de sitte stramt, men fremdeles gi rom for at blodet flyter godt ut til fingertuppene. Får du en prikkete følelse i hånden og fingertuppene begynner å få en blålig farge har du surret for stramt. Har du god mobilitet i fingrene og håndledd har du surret for løst.

Susp og brystbeskytter

Det er vondt å bli slått i skrittet, det finnes beskyttere både for menn og kvinner. På trening er det fritt valg om man vil benytte seg av dette, men det anbefales på det sterkeste. I kamp er det påbudt med susp, og for kvinner er det også påbudt med brystbeskytter. Disse beskytterne gir deg ikke superheltkrefter, men tar av for den hardeste kontakten.

Førstehjelp og skade

Det er ikke så mange skader som oppstår på trening, men man kan aldri garantere hundre prosent at det sånt ikke skjer. På trening trener vi enten i shorts, tights eller satengbukse. Det er viktig at disse ikke har harde knapper eller glidelåser som kan være med på å rive opp motstanderen og skape stygge sår. Piercinger skal enten tapes eller fjernes helt.

Vi starter hver trening med oppvarming, dette for å forberede kroppen på aktivitet. En av de vanlige skadene er skulderskader som følge av at man har startet å slå på en boksesekk uten å være varm nok. Når uhellet først er ute er et lite personlig førstehjelpskit greit å ha. Dette bør bestå av ispose, sportstape og neseplugger. Alt dette kan kjøpes på et apotek og bør ligge i treningsbaggen.

#TKBK

Answer My Question

CLOSE

Your question has been sent!

Please fill out the form below.

Name *
Email *
URL (include http://)
Subject *
Question *
* Required Field